سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز پرکاری را پشت‌سر گذاشت؛

وی درحالی‌که مذاکرات ایران و آژانس در وین را پیگیر بود، دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا در بغداد را هدایت می‌کرد و در همین حال در یک نشست طولانی خبری پاسخگوی سئوالات خبرنگاران اروپایی و آمریکایی از رادیو   ان پی آر، گاردین، ایندیپندنت، لوموند، نوول ابزرواتور و فوکوس شد.
در میانه این مصاحبه رسانه‌ای، علی لاریجانی به تماس تلفنی خاویر سولانا نیز پاسخ گفت.
علی لاریجانی در این نشست خبری ضمن ابراز امیدواری از این‌که طرف‌های مقابل ایران متوجه شوند که با تندروی در شورای امنیت به نتیجه‌ای نخواهند رسید گفت: آماده‌ایم که در درون مذاکرات به یک تفاهم برسیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: ما بارها گفته‌ایم که به دنبال بمب اتمی نیستیم و در دکترین امنیتی ما هم سلاح هسته‌ای وجود ندارد. وی افزود: رفتار دوگانه آمریکا و غربی‌ها در قبال پرونده هسته‌ای ایران فریبکارانه است و درحالی پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت می‌برند و تحریم‌ها را اعمال می‌کنند که درمورد کشورهایی مثل اسرائیل که بمب اتم دارند هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.
لاریجانی تأکید کرد: متأسفانه پرونده هسته‌ای ایران در صحنه بین‌المللی، جنس سیاسی پیدا کرده است و اگر از نظر حقوقی و فنی بررسی شود به‌راحتی قابل حل است اما به‌نظر می‌رسد مسائل سیاسی و دیگر مشکلات آمریکایی‌ها بر روی این مسأله سایه انداخته است تا موضوع حل نشود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره طرح‌های پیشنهادی اروپائیان گفت: ما به دنبال لجبازی نیستیم و نمی‌گوییم پیشنهادات را قبول نمی‌کنیم بلکه معتقدیم باید مذاکرات ادامه یابد و اروپائیان و آمریکایی‌ها هر پیشنهادی دارند در پای میز مذاکره مطرح کرده و به بحث بگذارند. اما آنها از مذاکره فرار می‌کنند.
لاریجانی ادامه داد: آنها طرح‌هایی می‌دهند که دورنمای آن مشخص نیست و در واقع بدون هیچ دورنمایی می‌خواهند ایران را به تعلیق وادارند. ما نمی‌گوییم طرح تایم‌اوت یا طرح دیگری را مطرح نکنند بلکه می‌گوییم هر طرحی باید در پای میز مذاکره مطرح شود و هدف نهایی را از این طرح مشخص کنند.
وی در پاسخ خبرنگار لوموند که از نگرانی‌های مجامع بین‌المللی درباره انحراف ایران پرسیده بود اظهار داشت: ما فرمولی را داریم که تمام نگرانی‌ها را رفع کند و گفتیم کلیه فناوری هسته‌ای را در کنسرسیوم بین‌المللی قرار می‌دهیم که خود شما در آن مداخله داشته باشید اما با وجود اینکه آقای سولانا، هم این تئوری را پذیرفته بود، اروپا و آمریکا اجازه ندادند که این کار انجام شود. پس مسأله عدم اعتماد نیست.
لاریجانی تأکید کرد: آنها نمی‌خواهند ایران به دانش هسته‌ای دست پیدا کند و این یک اشتباه استراتژیک است.
وی در پاسخ سئوالی مبنی بر این که آیا آمادگی دارید با تحریم‌های تندتر سازمان ملل مقابله کنید گفت: من می‌گویم که این تحریم‌ها برای ما مشکلی به‌وجود نمی‌آورد ولی تحریم‌ها، بیشتر به ضرر کسانی است که خواهان اعمال آن، علیه ما هستند. این تحریم‌ها به ضرر کسانی خواهد بود که می‌خواهند تئوری هژمونیک را در دنیا تحقق بخشند و این کار دشمنی را زیاد می‌کند. من فکر می‌کنم عقلانیتی باید در این دنیا حاکم باشد.
مسئول ارشد پرونده هسته‌ای ایران تأکید کرد: صحبت از تعلیق در هر صورت غیرمنطقی است. ولی مانع طرح آن در مذاکرات نمی‌شویم. من توضیح دادم کسی که به یک فناوری رسیده باشد محروم کردن او غیرممکن است، ولی طرف مقابل ما می‌تواند هر طرحی را که دارد مطرح کند.
لاریجانی گفت: بعضی از کشورها گمان می‌کردند که ما با صدور دو قطعنامه، عقب‌نشینی می‌کنیم و از شورای امنیت به‌عنوان یک ابزار علیه ما استفاده کردند، و این نمونه‌ای از غوغاسالاری است که آمریکا از آن استفاده می‌کند.
وی ادامه داد: مدل ایران، مدلی است که امروز دنیا را متوجه خواهد ساخت که دوران زورگویی به سر آمده است و مسائل را نمی‌توان با تندروی در شورای امنیت حل کرد.این موضوع فقط ایران را به عکس‌العمل وامی‌دارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ خبرنگار ایندیپندنت که با استناد به اظهارات خزانه‌داری آمریکا، اعمال تحریم‌ها را به ضرر بانکهای ایرانی دانست توضیح داد: اگر مبنا گزارشهای آمریکایی‌ها باشد ما باید بعد از 28 سال، 28 بار از بین رفته باشیم. آنها‌  اگر گمان می‌کنند که این گزارش‌ها و تحریم‌ها باعث می‌شود ما از حق هسته‌ای صرف‌نظر ‌کنیم، در اشتباه کامل هستند.
وی همچنین در توضیح سئوال دیگری مبنی بر تعلیق در صورت تضمین امنیتی آمریکا اظهار داشت: ما احتیاجی به تضمین امنیتی آمریکا نداریم. آنها مشکلات خودشان را در منطقه حل کنند و احتیاجی نیست به ما تضمین بدهند.
کد خبر 27408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز